Jubilerar med liveinspelning
Text: Lisa Appelqvist
Publicerad 23 augusti 2014 6.30 Uppdaterad 23 augusti 2014 6.30
Åhus.
Time flies. Det publikpopulära arrangemanget Jazz & Gäst på Aoseum fyller redan åtta år och det ska så klart firas. Med en dubbelkonsert som ska landa på en liveplatta.

Konceptet har varit lika enkelt som framgångsrikt. Bygdens egna musikerprofiler, med förkärlek för jazzen och den stora amerikanska sångboken, hade inte råd att boka hem en massa orkestrar eller band. Men om man utgjorde bandet själva? Och bjöd in en etablerad huvudgäst? Då skulle det kunna gå ihop ...

Husbandet Some Band bildades och åtta år, sisådär 432 låtar med ett 50-tal gästartister från runtom i världen senare, har Jazz & Gäst blivit ett självklart och stabilt månadshak för traktens jazzdiggare.

När en ”dokumentation” efterlystes, och om sanningen ska fram så har publiken inte sällan efterfrågat inspelat material, och åttaårsjubileet närmade sig, så föll alla bitar på plats. Den 28–29 augusti blir det två publika Jazz & Gäst-konserter med identiska setlistor som spelas in live för en kommande cd-skiva. Fast den här gången ruckar husbandet på traditionen och bjuder publiken på hela tre gästartister.

– Tre pärlsolister och en, om jag får säga det själv, helt exklusiv tillställning. Två kvällar i Åhus, där vi flyger in en solist från USA enbart för inspelningen. Liksom en av traktens absolut främsta sångerskor och en av Europas främsta trombonister, säger Some Band:s kapellmästare och musikarrangör Berndt Sjögren.

Gästtrion är kära återvändare för Jazz & Gäst-publiken. Danmarks Radios förstetrombonist, Bjärnumsonen Vincent Nilsson, bygdens stolthet Lena-Marie Walldén och så den amerikanske barytonsaxofonisten Denis DiBlasio.

Det är alltid ett vågspel. Konceptet handlar om improvisation ut i fingerspetsarna, verkligen en här & nu-upplevelse, både för musiker och publik. Och precis som vanligt sker inga regelrätta repetitioner, som mest en kortare sammanstrålning till uppvärmning, för att musikframförandet och kommunikationen ska kännas så inspirerande och levande som möjligt.

Men istället för en gäströst har husbandet nu tre stycken helt skilda stämmor att vara lyhörda inför – och i stunden.

Lena-Marie Walldén, rutinerad sångerska efter åren med Kristianstads storband, gillar utmaningen med lösare strukturer och friare tyglar.

– Av naturliga skäl är allt mer fastlagt i ett storband, det i sig har gett en trygghet som jag inte får på samma sätt här. Samtidigt blir det betydligt friare, man får gå än mer på känsla och det ger så mycket annat till- baka. Dessutom har vi tre solister aldrig framträtt ihop tidigare. Bara det är spännande.

Så vad är det som Jazz & gäster-gänget kommer att improvisera fram på jubileumsplattan?

Jo, utplockade guldkorn av mainstreamjazz från The Great American Songbook alltså, men även alster som Toots Thielemans ”Bluesette”, ett transatlantiskt ”scat battle i 300 knyck” i ”Conversations”, och Povel Ramels och Beppe Wolgers ”Visan om mina vänner”.

Så var det detta med ekonomi som alltid skuggar över ideella krafter. Om man har råd med en gästartist, hur får eldsjälarna råd med tre – samt en cd-inspelning?

– Jag tyckte det såg väldigt fint ut att få titeln ”executive producer” för skivan, säger Ingemar Torstensson med ett förtjust leende:

– Tills jag förstod att det är jag som ska stå för fiolerna.

Nu lirar Jazz & Gäst:s talesperson visserligen ett stränginstrument, men dock piano. Ekvationen går ihop genom att husbandets medlemmar helt enkelt avstår sina måttliga gager och hoppas att publikens återkommande efterfrågan efter inspelat material har hållit i sig.

– I dessa dataprogramtider känns det nästan lite malligt att kunna säga ”Alla spelar på riktigt”. Vi skulle kanske stämpla cd-konvolutet med det?, funderar Berndt Sjögren.

aaaaaaaaaaaaiii